Näin me uskomme

Elävä, raamatullinen usko on kulkeutunut uskovaisten ihmisten mukana aikojen kuluessa alkuseurakunnasta asti Ruotsin Lappiin. Sieltä tämä usko levisi Suomeen ruotsinsaamelaisen papin, Lars Levi Laestadiuksen kautta, josta herätysliike on saanut nimensä.

Lestadiolainen herätys ja seurojen pito levisi Helsinkiin 1860–1870-luvuilla. Oma seurahuone valmistui 1884 Fredrikinkadulle. Yhdistys perustettiin neljä vuotta myöhemmin. Kyseessä oli ensimmäinen lestadiolaisten rekisteröity yhdistys Suomessa. Noista ajoista asti seuroja on pidetty säännöllisesti.

Rauhanyhdistys toimii Suomen evankelis-luterilaisen kirkon yhteydessä. Yhteistyömuotoja ovat mm. kirkkopyhät ja ehtoolliskirkot. Toiminnan pääsisältönä on Raamatun opetuksen mukainen usko ja elämä.

Seurojen keskeisin sanoma on Jumalan rakkaus ja armo syntistä ihmistä kohtaan. Uskomalla syntinsä anteeksi ihminen saa iankaikkisesti kestävän perustan elämälleen ja rauhan sydämeensä.

Rauhanyhdistykset ovat vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen paikallisyhdistyksiä. Helsingin Rauhanyhdistys on Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen (SRK) jäsen. Rauhanyhdistyksen jäsenet kuuluvat Suomen evankelisluterilaiseen kirkkoon.