Toimintamuodot

Helsingin Rauhanyhdistyksen toimitalolla lapset, varhaisnuoret, varttuneemmat, perheet ja eläkeläiset kohtaavat viikoittain yhteisissä seuroissa. Eri ikäryhmien omaa toimintaa on pyhäkoulusta eläkeläisten torstaikerhoon asti. Kaikki rauhanyhdistyksen tilaisuudet ovat maksuttomia ja niihin ovat kaikki tervetulleita.

Toimintaa ohjaavat yhdistyksen säännöt.

Rauhanyhdistyksellä on seuroja keskiviikkoisin, lauantaisin ja sunnuntaisin (tarkempi ohjelma täällä).

Seuroissa lauletaan aluksi virsi, jonka jälkeen on rukous ja sitten saarna. Saarnan pitää joko maallikkopuhuja tai pappi. Saarnan perustaksi luetaan teksti Raamatusta. Vaikka puhujat valmistelevat saarnaa, he eivät kirjoita yleensä sitä valmiiksi. Taustalla on pyyntö, että Jumala antaisi puhujalle sellaisia sanoja, joita paikalle tulleet kuulijat tarvitsevat. Saarnan ydinsisältö on kuitenkin aina sama: sanoma syntien anteeksiantamisesta. Noin puolesta tunnista tuntiin kestävän saarnan jälkeen lauletaan virsiä ja Siionin lauluja.

Voit tulla myös Helsingin Rauhanyhdistyksen järjestämiin kirkkoseuroihin, joita pidetään useissa Helsingin kirkoissa. Seurapuheita voi kuunnella myös puhelimitse tai internetin kautta. Seuroja tulkataan viittomakielelle ja englanniksi sekä mahdollisuuksien mukaan muillekin kielille. Tulkkausta voi kysyä osoitteesta tulkkaus (ät) helsinginrauhanyhdistys.fi.

Lapsille

Helsingin Rauhanyhdistys järjestää lapsille päiväkerhoja. Torstai-iltaisin (klo 18) toimitalon kerhotilassa kokoontuvaa päiväkerhoa käyvät 4–6-vuotiaat. Päiväkerhossa askarrellaan, leikitään, lauletaan ja pidetään uskontotuokio, jossa palautetaan mieleen jokin keskeinen uskonasia.

Pyhäkoulu on tarkoitettu alle 10-vuotiaille lapsille. Pyhäkoulut kokoontuvat sunnuntaisin Rauhanyhdistyksen toimitalolla (klo 15.15), Kivistön kirkon kerhohuoneella (klo 11) ja eri alueilla kodeissa (klo 11.30). Pyhäkoulua ei pidetä samana päivänä lastenseurojen kanssa.

Pyhäkoulussa tutustutaan Raamatun kertomuksiin Jeesuksen antaman opetuskäskyn mukaisesti. Kertomuksia käsitellään SRK:n tuottaman ”Lasten Ystävä” -materiaalin avulla. Pyhäkoulussa lapset saavat käsiteltyyn kertomukseen liittyvän tarran pyhäkouluvihkoon kiinnitettäväksi.

Opettajina toimivat tehtävään kutsutut henkilöt, jotka uskovat samalla tavalla lasten ja heidän perheidensä kanssa.  Yksi ydinasioista pyhäkoulussakin on evankeliumin julistaminen ja syntien anteeksiantaminen.

Tietoa oman alueen pyhäkoulusta saa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen pyhakoulu (ät) helsinginrauhanyhdistys.fi.

Nuorille

Raamattuluokat on suunnattu varhaisnuorille, jotka eivät ole vielä käyneet rippikoulua. Raamattuluokkien tarkoituksena on syventää varhaisnuorten raamatuntuntemusta, hoitaa heidän uskonelämäänsä sekä tukea kotien kristillistä kasvatusta. Raamattuluokkia järjestetään viikoittain syys- ja kevätkaudella pääsääntöisesti kodeissa, mutta joskus myös rauhanyhdistyksen ja seurakuntien tiloissa.

Nuorten illoissa käsitellään nuorten elämään liittyviä uskon ja elämän kysymyksiä. Tarkoituksena on tukea nuorten elämää Jumalan lapsina. Iltoja järjestetään 2-4 kertaa toimintavuoden aikana. Nuorten illoissa käsitellään nuorten elämään ja uskomiseen liittyviä asioita sekä tutustutaan muihin nuoriin. Iltoja järjestetään lauantaisin kerran kuussa Helsingin, Espoon ja Vantaan rauhanyhdistyksillä. Tervetuloa mukaan!

NUPE eli nuorten perjantai-illat on tarkoitettu rippikoulun käyneille nuorille. Nupeen kokoonnutaan joka toisena perjantai-iltana
toimitalolla. Illan aikana on alustus ja keskustelua nuorten uskoa ja elämää vahvistavasta aiheesta. Sen lisäksi pelaillaan, ollaan yhdessä ja syödään iltapalaa. Nuorten kanssa nupessa on aina tuttuja aikuisia ja isosia. Tule mukaan nupeen!

Selkoraamattuluokka on suunnattu rippikoulun käyneille, jotka tarvitsevat selkokielistä opetusta (mm. kehitysvammaiset). Selkoraamattuluokassa käsitellään Raamatun kertomuksia ja hoidetaan uskonelämää. Selkoraamattuluokka järjestetään yhteistyössä Espoon ja Nurmijärven rauhanyhdistysten kanssa. Tapaamiset ovat lauantaisin kerran kuukaudessa Helsingin rauhanyhdistyksellä.

Eläkeläisille

Torstaikerho on tarkoitettu ensisijaisesti eläkeläisille ja vanhuksille. Se kokoontuu nimensä mukaan torstaina iltapäivällä noin kuukauden välein. Tavoitteena on, että yhteinen kokoontuminen ja ohjelma muodostuisi sekä ajalliseksi että hengelliseksi virkistäytymiseksi kaikille mukanaolijoille.

Kerhon kokoontuminen aloitetaan alkuhartaudella, ja tilaisuus päättyy loppuhartauteen. Ohjelmaan kuuluu alustus tai esitelmä sekä keskustelua jostakin etukäteen valitusta aiheesta. Kerholaiset voivat itse vaikuttaa aiheiden valintaan. Tilaisuudessa on myös kahvitarjoilu, josta kerholaiset itse huolehtivat.

Alustusten aiheet ovat usein hengellisiä, Raamattuun tai kristillisyyden historiaan liittyviä, mutta myös jokapäiväiseen arkielämään sekä terveydenhoitoon liittyviä aiheita on ollut.

Torstaikerholaiset järjestävät retkiä keväisin ja syksyisin. Retkikohteina ovat olleet kotimaan luonto- ja kulttuurikohteet sekä lähiseudun rauhanyhdistykset.

Aluetoiminta

Helsingin eri asuinalueilla järjestetään arki-iltaisin seuroja kirkoissa ja kodeissa. Alueseuroissa voi tutustua samalla oman alueensa muihin samalla tavalla uskoviin.

Mikäli haluat ottaa yhteyttä alueesi diakoniatyöntekijään, järjestää seurat omassa kodissasi tai saada lisätietoa alueseurojen ja muiden alueen tapahtumien aikatauluista, voit lähettää sähköpostia alueellesi (alueen nimi @helsinginrauhanyhdistys.fi):

hakunila

ita-helsinki

keskusta-lauttasaari

lansi-helsinki

lansi-vantaa

malmi-hakunila

oulunkyla

Muu toiminta

Naisten-ja miestenillat tarjoavat mahdollisuuden keskustella ja tavata eri ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia naisia tai miehiä. Iltoihin on valittu etukäteen yhteinen keskustelunaihe.

Juhlia järjestetään perinteisesti itsenäisyyspäivänä, jouluna ja äitienpäivänä. Juhlien ohjelmaan sisältyy alku- ja loppurukousten ja virsien lisäksi esimerkiksi juhlapuhe, runonlausuntaa, laulua ja soittoa sekä päiväkerholaisten ja pyhäkoululaisten esityksiä.

Myyjäisiä järjestää sekä Helsingin rauhanyhdistys itse että muut rauhanyhdistykset. Niillä kerätään varoja yhdistysten tai opistojen ja leirikeskusten toimintaan. Myytävänä on yleensä leivonnaisia ja käsitöitä, ja tarjolla on ruokaa ja kahvia.

Myös seurakuntailtoja järjestetään keväisin ja syksyisin. Alustuksessa tarkastellaan uskoon ja elämään liittyvää aihetta Raamatun pohjalta. Alustuksen jälkeen on keskustelua, jossa kaikilla on mahdollisuus käyttää puheenvuoro.